torsdag 22 augusti 2019

Så lurad att handla

Människor som säger att de inte blir påverkade av reklam är bland det gulligaste jag vet. Yeah right, klart att du inte blir...

Jag VET att jag blir påverkad. Så till den milda grad att jag knappt få en köpimpuls utan att börja fundera på varför jag vill ha något. (Bortsett från de tillfällen då jag befinner mig någonstans där det finns verktyg. Då tappar jag det helt och vill ha allt! Gersågar, vedkapar, stämjärn, slipmaskiner, pelarborrar... you name it, jag vill ha det.)

Jag trodde ju att det kanske var Lantliv som hade fått mig att drömma om ett par snickarbyxor. Jag hade så rätt. Idag besökte jag ett väntrum där jag hade varit ungefär för sex veckor sedan. Och vad hittade jag där? Jo, detta.


Jag vet att jag inte har läst tidningen. Men uppenbarligen har jag sett omslaget utan att minnas det. Till och med hönsen är på plats.

Nåja, nu vet jag i alla fall vems fel det är att jag har ett par byxor som är sjukt opraktiska och obekväma varje gång jag ska på toaletten. Det var inte jag, det var Lantliv!

Om jag börjar yra om att jag ska binda julkransar eller dekorera min stuga med kottar, lär det också vara Lantlivs fel. Eller möjligtvis Ernsts.

7 kommentarer:

September sa...

Ja jösses som man går på reklam. Och trender. Lite sent kanske, men på dom går jag ofta till slut.

Botant sa...

Höns är söta, särskilt såna brokiga. Det önskar jag mig.
Har inte sett just den tidningen men jag vet jag sett "mina höns" någon annanstans

Ulla sa...

Det är nåt visst med byggvaruhus! Jag inbillar mig alltid att jag är snickare, rörmokare och elektriker. Inget av detta stämmer på någon prick, men verktygen vill jag ha!

Småländskan sa...

Jag har aldrig läst Lantliv, bara tittat sporadiskt på Ernst, så jag kommer aldrig nånsin att köpa varken hängslebrallor eller pryda med kottar och så... tror jag! Jag, som jobbat mer än 40 år med reklam, annonser, media, vet ju att alla, även jag, går på detta med reklam, oavsett hur mycket man värjer sig. I mitt tidigare liv hade jag lätt kunnat köpa alla verktyg, mojänger som byggvaruhusen erbjuder. Jodå, jag använde dem flitigt en gång i världen och det jag då sa till "verktygsnegativa" personer i min närhet var att med rätt verktyg kan du utföra underverk, med fel blir du bara förbannad.
Kul att "se" dig här igen!

Karins ordöverflöd sa...

Jag är också förtjust i verktyg, så till den milda grad att
jag önskade mig en borrmaskin när jag fyllde 60 år...
och fick den också, vilken lycka.
Det är en trotjänare, den går fortfarande lika bra som för 7 år sedan.

DDT sa...

september - självklart faller även jag för trender. Men så långsamt att man kan vara säker på att den är helt stendöd när jag väl börjar tycka att "men det där är ju rätt snyggt ändå".

Botant - Visst är de söta? Hönsen alltså! Låt oss aldrig mer nämna de där byxorna.

Ulla - men visst? Det räcker ju att titta på en gersåg så vill man börja bygga verandor och byta vindskivor. Och rörmokerigrejer är ju också kul. Det finns så snygga kopplingar och roliga rör som bara skriker efter att få användas till något bra. Oklart vad...

Småländskan - Lantliv är nästan oläslig faktiskt. Bry dig inte om att läsa den. Det är en pektidning för vuxna. Texterna är så lika varandra att det känns som om man läser samma artikel gång på gång på gång. Att man jobbar/har jobbat med reklam gör tyvärr inte att man blir immun, men kanske orkar man tänka efter någon gång ibland innan man köper något.

Karin - Verktyg är lycka! Min svärmor bara skakade på huvudet när jag önskade mig en såg ena året och en borrmaskin nästa. Men jag fick dem. Snällt ändå!

Botant sa...

Råkade få gratistitt på alla tidningar o tidskrifter en månad. Jösses vad mycket det finns hus o gårdar torp o hus antik o design och hänt var det är eller vad det heter. Hundratals för den som vill bli påverkad av kolorerade bilder. Man kunde bli totalt utflippad om man lätt sitt lättrörliga sinne ta in allt. Sömnlös kanske. Häromnatten fick jag redan utan tidning en idé till trädgårdshäck som jag måste prova. Det tar väl minst 5 år sen innan man ser resultatet