torsdag 10 augusti 2023

Andra festliga saker jag har gjort

Jag har googlat recept på saker att göra med grönkål.

Två stiliga färger. Tyvärr samma smak.
I år har jag lyckats med grönkålen. Och även om det förstås är kul att lyckas med något (nästan allt annat har ruttnat, torkat eller blivit angripet av små och halvstora individer ur den svenska faunan) så finns det tydligen inte såå väldigt många saker att göra av grönkål. 

Jovisst. Soppa och chips. Men det finns ju gränser för hur mycket soppa och chips man vill äta. Och dessa är betydligt snävare än den rikedom av gröna och lila blad som min odlingslåda envisas med att producera.

Det bästa verkar vara att peta in den i andra rätter. Pasta? I med lite grönkål! Gratäng? Släng ner lite grönkål! Paj? Vräk ner en bunt blad. 

Några tips?

6 kommentarer:

Karins ordöverflöd sa...

Min grönkål blev kass i år och med lite forskning har jag
förstått att det berodde på utebliven vattning.
Förra året när den frodades körde jag en del i mixer
och lade ner det i puttrande degspad som jag sedan
använde när jag bakade bröd.
Brödet blev vackert med lite grönt här och där.

Botant sa...

Jag har plockat vildhallon och då även umgåtts med fästingar. Har än en gång lärt mej att man inte får slarva med nåt. Täcka smörja, dubbla lager av somt där jag skakar av ytterplagg o lämnar utomhus. Djävla djur. Jag har plockat mer hallon än jag behöver, är nog beroende på något sätt

nillas liv på pinnen sa...

Om du mal ner den kan du använda den till allt möjligt. Smoothies, grönkålshummus, kosttillskott ...

DDT sa...

Karin - för lite vatten? Var bor du? Menar du att det finns en plats i Sverige där vattnet inte vräkt ner var 6:e timme? Grattis. Det kan vara värt lite kass grönkål tycker jag.

Botant - Jag tycker att jag varit noga, men jag har ändå fått 3-4 fästingar i år. Men det är klart att jag har slarvat. När det har gått några veckor utan att jag märkt av några kryp så verkar det inte lika nödvändigt att spreja när jag bara ska ner till ladan. Och sedan tar jag en liten tur ut på ängen... dumt!

nilla - det där är saker jag inte är direkt bekväm med. Men ska det fortsätta växa på det här sättet så kanske jag blir modigare. Man kan ju vänja sig vid allt, sägs det.

Karin sa...

Grönkål kan väl aldrig bli för mycket, trodde jag. Till jul, t.ex. baxas det hem ett par kubikmeter grönkål som kokas ihop till en liten röra som är ganska god till skinkan. Eller rätt god utan skinka också, faktiskt. Förmodligen går det att koka ihop grönkål även andra årstider än kring jul. Sedan kan man frysa in den och problemet är löst – i alla fall tills man behöver mer plats i frysen.

DDT sa...

Karin - Nu en vecka senare verkar problemet vara löst. Kållarver! Där det nyss stod högresta växter med massor av blad ser man istället något som ser ut som pinnar med löst hängande filigranarbeten. Det är mer hål än blad. Där ser man. Det där kålnätet som gång på gång flög av i blåsten hade uppenbarligen behövt säkras lite bättre. Nåja, de ska väl också äta. Jag har tillräckligt mycket grönkål i frysen för att inte bli speciellt upprörd.