onsdag 9 augusti 2023

Nästan som att vinna på Lotto

Förra hösten sådde jag 4000 vallmofrön. Jag tror det i alla fall. Jag räknade inte. Dessa frön var bara aningen större än bakterier, så det skulle lika gärna ha kunnat vara sand i fröpåsarna.

Som sagt, 4000 frön. Och se på fan. I år har jag vallmo på min äng.

Lite framgång är också framgång
18 stycken! 
Jag orkar inte räkna ut den procentuella framgångsfaktorn här. Men chansen att jag inom en rimlig framtid ska ha ett fält fullt av blommande vallmo känns ungefär lika stor som att vinna mer än 21 kronor på Lotto.

Uppmärksamma läsare kan eventuellt märka av en signifikant brist på växthus i bilden. Det beror på att jag inte orkat ta itu med det i år heller. Det var väl synd. Jag vill gärna skylla på vädret, det har faktiskt blåst halv storm och regnat i stort sett varje dag. Men i verkligheten har jag mest varit less på allt.

Att jag inte målade södersidan på huset är däremot vädrets fel. Jag skrapade, men sedan blev det aldrig uppehåll mer än några timmar i sträck. 

Nåja, jag hann läsa 21 böcker på semestern. Så allt var ju inte dåligt.

5 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

21 böcker??? Jag har läst en och en halv.

Men jag kan räkna ut att 4,5 % av dina frön blev blommor, och det är ju bra.

DDT sa...

Va? Nä, det kan väl inte stämma.

18 av 4000 måste väl ändå bli 0,45 %?

Jag är visserligen kass på matte. Men om det där var rätt så har någons hjärna exploderat under sommaren. Det kan vara min, det kan vara ...

Karin sa...

Jag skulle nog säga att vallmoexperimentet är 100% framgångsrikt. Det är fint med vallmo, men 4000 kanske är too much? Om du inte har jättemånga hektar till ditt förfogande förstås.

DDT sa...

Om bara 0,45 procent av fröna tar sig så tror jag inte att jag behöver oroa mig. Och tomten är nästan 2 hektar. Mina 18 stycken vallmor märks knappt.

Anonym sa...

Oj då var det 4000, jag trodde det var 400. Dags att gå i pension! /N