tisdag 8 augusti 2023

Jaha, det var den sommaren

Livet har inte känts så där toppenkul den senaste tiden. Allt har varit lite segt och grått och tråkigt. Till och med semestern. Även om det så klart var orimligt skönt att vara ledig. Det är det ju alltid.

Och nu sitter jag på jobbet framför min skärm igen. Tyvärr inte det minsta laddad inför den evighet av arbete som väntar innan det äntligen blir jul. 

Men det är väl bara att bita ihop, ta sig i kragen och rycka upp sig. Foten i kläm - jajjamän!

Blogga alltså? Vad kan då passa bättre än en lista om saker jag inte gillar. Den här har jag hämtat från Sardellen.  

Träslag: Gulnad furu

Det kan vara bittra minnen från skoltidens partyn i diverse gillestugor, men nikotingul furu kan väl inte göra någon människa glad? Inte nu i alla fall. Vem vet, om 25 år kanske folk trålar secondhandaffärerna efter klumpiga matbord, byråer och hörnskåp i lackerad furu. Om någon hade sagt till mitt 30-åriga jag att jag en gång i framtiden skulle gilla teak hade jag hånskrattat. Men tji hade jag fått. För nu gillar jag det.

Andra ytor: Polerad marmor

Marmor är ju egentligen vackert, men jag är så trött på blankpolerade stenytor. Obehandlad gråsten skulle jag möjligtvis kunna tänka mig, men annars kommer det nog att dröja innan någon form av stenmöbel kommer innanför min dörr. 

Färg: Persikorosa

Eller är den mer gul? Gul-rosa? I vilket fall tycker jag inte om den färgen på något annat än frukt. Främst på grund av att jag ser sjuk ut om jag tar på mig något i den nyansen. Eller till och med mer än sjuk - zombielik. Enda användningsområdet för persikofärgade kläder jag kan föreställa mig är vid möten med Försäkringskassan. Ingen skulle tvinga mig att arbeta!

Porslin: Gerbera

Min motvilja inför detta färgglada porslin med vågiga kanter kommer nog främst från ett jobb jag hade en gång i tiden. Gerberas svajiga gratängformar är helt enkelt guilty by association. Jag förknippar dem med några rätt frustrerande uppdrag för en omöjlig kund. 

Godis: Djungelvrål

Jag gillar visserligen salt godis, men det här är på gränsen. Fast det egentliga problemet uppstår när den salta ytan är borta och man sedan har något som känns och smakar som en bit plast i munnen. Det kan inte vara meningen att våra kroppar ska tvingas bryta ned något med den konsistensen. Väl?

Inredningsstil: Hmm...?

Med tanke på att jag har noll skills när det gäller inredning känns det lite förmätet att kritisera andra. Så länge det inte är fruktansvärt övermöblerat och fullt av stora porslinsdjur så står jag ut med det mesta. 

Bok: Dåligt redigerade böcker

Kanske är det ljudboksboomen, kanske är det hybridförlagen, kanske är det samhällets allmänna förflackning (jag är inte riktigt säker på vad det sista betyder, men i sann ljudboksanda låter jag det stå kvar). Jag vet inte hur många dåligt redigerade böcker jag lyssnat på det senaste året. Jag kan förlåta författaren - man blir blind för sin egen text efter ett tag. Men någon har väl i uppgift att hjälpa författaren och se till att få bort felsyftningar, personer som plötsligt byter namn och logiska luckor stora nog att köra en långtradare igenom? 

Så, då var vi igång igen. Fyll gärna på med något du inte gillar. 

9 kommentarer:

Ulla sa...

Äntligen är du tillbaka! Tack, tack, tack!

DDT sa...

Wow, vilket välkomnande. TACK!

Botant sa...

jJa va roligt att du är tillbaka!
Träslag: avlutad furu gör mej ledsen. Annan furu bekommer mej inte. Men har inga då det är för tungt för mej. Men sofforna ser generösa ut. Och lite halvgammal sommarstugekänsla ger det
Andra ytor. Spånplattemöbler.Från Jysk och IKEA. Jo det finns fler
Färg: allt rosa Ger för mycket barbiekänsla Möjligen undantag för ljung
Porslin: Gillar inte stengods som skrapar o tunga tallrikar man får ont i händerna av. Ryser lite när jag ser såna
Godis: Jag ogillar det mesta godis utom typ nötchoklad och Fasers blå. Åt förr men inte nu, lyckligt avvand o kränger ostsmörgås istället
Inredningsstil:Ogillar nog att det ser inrett ut! För sparsmakat eller för färgmatchat.Nu lever jag bland gamla ärvda grejer som jag gillar. Och dessutom några nyare bekväma användbara möbler, det är min grej. Stadigt fällbord som kan göras större. Fast bokhyllor är av spånskivor men ytorna syns inte! Nästan inte!
Böcker: Ogillar många konstruerade historier. Tamara McKinley eller Läckberg. Finns väldigt många tråkiga böcker som jag inte vill läsa. Såna som mest består av dialoger med intetsägande repliker. Va Oj Läget

nillas liv på pinnen sa...

Jag gillar att du är tillbaka! <3

Jag gillar inte djungelvrål, jag heller. Gulnad furu har sitt existensberättigande kan jag tycka, det är ju en naturprodukt som kommer från ett träd bland andra träd. Kan hålla med om persikorosa också. Var vill man ha den färgen? Ingenstans.

DDT sa...

Botant - Ja, avlutad furu. Jäklar vad folk höll på med det ett tag. Tror att jag har hjälpt till att avluta auktionsfynd i min pappas sommarstuga faktiskt. Eller utanför. Avlutning är väl knappast något man bör göra inomhus.

nilla - Jag gillar tallar. Särskilt när de skimrar i rött i kvällssolen. Det är så snyggt att man nästan blir andlös. Lackad gul furu däremot, nix. Men som sagt, återkom om 20 år. Då kanske jag har ändrat mig. Djungelvrål däremot har jag svårt att tro att jag någonsin kommer att ändra uppfattning om.

Anonym sa...

Där är du ju! Så kul. Ogillar dig inte det minsta.

Anonym sa...

Just ja, anonym är jag ju här.
Jag = September

DDT sa...

Hej September. Kul att se dig! Men visst kan du väl bidra med något du ogillar? Vi kan ju inte ha en alltigenom positiv inställning här.

Anonym sa...

Just nu ogillar jag verkligen Hans. När jag för en gångs skull ska ut och resa då kommer han och ställer till det. Hoppas järnvägen förbi dig och söderut ligger still på söndag.