torsdag 10 augusti 2023

Ledtråd

Jag har faktiskt inte bara läst böcker.

Men man vet att sommarvädret inte varit något vidare när man ägnat dagarna åt saker som att lära sig pochera ägg och göra egen möbelpolish.

Jaha. Nu kan jag det.

Det var nära att jag testade att göra rep av nässlor också. Men då talade jag förmanande med mig själv och åt lite chilinötter istället. Jag har tillräckligt mycket underligt skräp i min lada. Jag behöver INTE några meter nässelrep.

Har ni lärt er något spännande i sommar?

6 kommentarer:

Karins ordöverflöd sa...

Den här sommaren har jag lärt mig att låta gräs
och buskar växa.

DDT sa...

Grattis, det är en väldigt bra sysselsättning. Faktiskt en som jag har ägnat mig åt under långa perioder denna sommar.

Karin sa...

Jag har fortfarande inte lärt mig pochera ägg, trots lika ihärdiga som misslyckade försök. Hur GÖR man?

DDT sa...

Det var hur lätt som helst om man först skvimpar ner det knäckta ägget i en skål med vatten och ättika. Där ska det ligga 5 minuter. Sedan häller man ner allt i en kastrull med sjudande vatten. Koka 3-4 minuter, ta upp ägget och lägg i en skål med isvatten. Lyckades på första försöket! Blev omåttligt stolt över mig själv.

Man behöver alltså inte virvla vattnet eller något sådan trams.
Minns dock inte riktigt hur mycket ättika det skulle vara i förhållande till vatten. Men det var lätt att googla fram.

Det kan förstås vara så att jag bara hade tur som lyckades på första försöket. Kanske kan jag aldrig göra det igen.

Karin sa...

WHAT!? Jag måste ha läst recepten slarvigt, för jag trodde man skulle hälla ättika i vattnet som ägget kokar i. Ligga 5 minuter – det måste jag prova pronto!

DDT sa...

Det finns säkert olika varianter. Men det här verkade vara idiotsäkert! Uppenbarligen :-)