måndag 14 augusti 2023

Vad som helst

Enligt Nilla kan man skriva vad som helst i en blogg.

Vilken tur, för jag har verkligen ingenting intressant att skriva om. Men jag har funderat lite på kantareller eftersom jag tillbringade fyra timmar ute i skogen i helgen.

Hur kommer det sig att kantareller helst växer på ställen där det är krångligt att plocka dem. Gärna under stockar, inkilade under stenar, långt ner i mossan eller bland kvistar, blad och vassa pinnar. Det är nästan som om de inte vill bli plockade.

Visst, plocka om du vill. Men en vass pinne kommer att peta på dig när du minst anar det.

De där svamparna man inte bör ta med sig hem står däremot helt lättillgängliga och bara inbjuder till plockande.

Här står jag bland mjuka klöverblad och väntar på att bli vald.

Nåja, jag kom hem med några liter kantareller i alla fall (tillsammans med ett rejält gäng myggbett, ett skrapsår på armen, två brutna naglar och ett nytt litet hål i byxorna). Alltid något.

Sedan testade jag att rensa svamp med hjälp av ett par deciliter mjöl. Det funkade faktiskt över förväntan, men det känns inget vidare att slänga bort mat på det viset bara för att det är tråkigt att sitta och peta med rensningen. 

Jaha. Sedan tog jag upp lite lök som nu hänger och torkar.

Nej, de har inte pest. De är bara lite smutsiga.

Det var den helgen det. Hur långt är det kvar till julledigheten? Jättelångt va? Fan.

6 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Likadant i min skog, man får brotta sig fram till kantarellerna. Om man tog med en jordfräs och drog runt i mossan skulle man bergis hitta jättemånga. Färdigrensade i småbitar.

Till jul är det väldigt långt. Tack och lov.

DDT sa...

Det känns lite ansträngande att släpa med sig en jordfräs över stock och sten för att nå mina kantarellställen. Men om det så småningom kommer en liten behändig pocketvariant...

Botant sa...

Jag hade gärna skrapat mej lite om jag bara hittat kantareller. Här vart bara Karl-Johan. Tja bättre än inget och ganska lättåtkomliga men men men

DDT sa...

Jag vet att karljohanssvamp räknas som en av de bästa matsvamparna, men jag är inte så värst förtjust i dem. Kanske gör jag fel när jag tillagar dem, för de blir alltid sladdriga och obehagliga i konsistensen.

Karin sa...

Men hallå! Jag skulle vara överlycklig om jag hittade en endaste liten kantarellusling, även om det krävdes att jag forcerar ett törnrosasnår, klättrar över stock och sten samt simmar över en älv.

DDT sa...

Du är uppenbarligen mer äventyrlig än jag. Men visst har jag klättrat över stock och sten för att hitta dessa svampar. Jag har även forcerat en del gammal taggtråd och ett par diken. Samt upptäckt att mina stövlar läcker. Det var ju tråkigt.