måndag 9 augusti 2021

Tillbaka till en ny vardag

Jaha, så var den semestern slut.

Idag har jag suttit framför min jobbdator igen och verkligen kämpat för att finna någon form av mening med detta. Det gick väl sådär. 

Sedan cyklade jag hem och satte mig och dumscrollade på mobilen i säkert två timmar. Det kändes ju precis lika meningslöst. Till slut lyckades jag ta mig samman och putsade lite silver med bikarbonat och lagade en broccolipaj med purjolök som smakade helt okej. Sedan såg jag på helt meningslös tv.

Visst, det är bara en dag. Men så här kan jag ju inte bete mig. Jag behöver hitta nya rutiner som får vardagen att fungera. Det är för enkelt att bara bli sittande.

Men det får bli imorgon. Nu ska jag lägga mig och läsa en helt meningslös bok, tills jag somnar och kan drömma minst lika meningslösa drömmar. Det blir kul!

3 kommentarer:

Markattan sa...

Den där vilsenheten jag föreställer mig, när livet fortsätter som inget hänt och man själv står kvar, den är svår att bli kompis med.

Markattan, tänker ofta och mycket på dig nu ❤️

Botant sa...

Fast en del dumscrollande har liksom en meditativ funktion. En del mediterar o blundar o upprepar samma mantra. Verkar tråkigt? Andra varvar ner o upp genom att glo på sånt som inte engagerar så mycket tills man får en ny idé eller blir retad av en dum rubrik. Så får man energi att resa sej. Tror jag. Behöver man inte slappa ibland ?

DDT sa...

markattan - du har helt rätt. Den känslan är inte helt lätt att hantera. Man skulle ju vilja snabbspola livet ett tag nu, så att man till slut var framme vid det där tillfället då allt blir lite lättare. Men samtidigt behöver man säkert den här tiden och alla de jobbiga känslorna för att det ska bli okej så småningom.

botant - du har helt rätt. Klart att man behöver slappa. Och dumscrollande passar mig oändligt mycket bättre än meditation. Problemet är bara att det så lätt går över styr. Jag mår inte bra av att vara inaktiv några längre stunder just nu. Då är det bättre att göra saker i snigeltempo. Vilket för övrigt nästan alltid är mitt tempo, men nu är jag mer som inlandsisen.