onsdag 11 augusti 2021

Ut i skogen ska vi gå...

... massa myggsprej har vi på..

Jag har minsann varit ute i skogen också. Tre timmars härlig skogspromenad utan mål, utan tidspress. Bara ett lugn strosande där stressen långsamt fick rinna ur kroppen.

Äh. Vem försöker jag lura?

Jag var ute för att leta svamp. Istället upptäckte jag att skogsbolagen avverkat ännu mer skog och att de med osviklig förmåga tar de vackra skogarna där det är trevligt att promenera. Kvar blir ogenomtränglig snårskog, kärr och stenrösen. Å andra sidan brukar kantareller sällan växa där det är trevlig att gå, så jag kan väl inte skylla bristen på svamp på avverkningen. Kanske. 

Vad hittade jag då? Tja, det vanliga. Pinnar, kottar, myrstackar, mygg, plastpåsar, sniglar och spindlar. Och några stackars, ganska ledsna, kantareller. 

Resultatet av tre timmars svettigt slit

Någon annan som varit ute i skogen och hittat något kul?

3 kommentarer:

Markattan sa...

Jag har grävt upp en älskad gammal stengång eller delar av den åtminstone eller jag och jag men hur som helst så har en liten del av en stengång blivit uppgrävd till min stora glädje. Det hade jag inte förväntat mig 😉

Markattan

Botant sa...

Jag letade efter en växt, läste intressanta kommentarer. Nån rekommenderade stället, en rätt stor rejält flikig äng. Cyklade det i svettig sol, mellan andra ärenden. Traskade hit o dit hittade den inte. Såg en annan som jag blev förvirrad av. Den borde ha kunnat men jag har glömt sånt jag inte ser ofta. Istället hittade jag där en hippiegrönavågenfestival som krävde biljett. For hem svettig besviken och kände mig gammal. Fast sen frågade jag nån om det jag inte kände igen. Blev upplyst o lite klokare. Åtminstone lite mer som jag var för några år sedan. Typ yngre. Då har jag hittat delar av mitt yngre jag, det ni. Fast en växt återstår.

DDT sa...

markattan - Åh vad roligt. Jag grävde också upp en stengång för ett antal år sedan. Tyvärr har den försvunnit igen. Jag antar att det är sådant stengångar gör. Hoppas att din håller sig på plats. Fast jag misstänker att min fortfarande finns där under gräset någonstans.

Botant - Jag verkar glömma allt som jag inte håller på med dagligen. Namn på gamla arbetskamrater, växter, var jag har ställt min spade, vad det är för kod till mitt facobookkonto... you name it. Jag är glad så länge jag hittar till jobbet.