onsdag 25 augusti 2021

Att kommunicera med apparater

De senaste dagarna har jobbets kaffemaskin haft följande upplyftande budskap.



Vad som ska bytas är tydligen en hemlighet, för det kommer inget mer. Detta gör mig lite fundersam. Vad är det jag ska byta? Något filter? Jobb? Frisyr? Attityd? Allt låter ju rimligt.

Hittills har jag valt att ignorera meddelandet. Ungefär som jag brukar göra med mysko saker som bilen talar om för mig. För den funkar ju. Den levererar forfarande kaffe av en något obestämbar kvalitet. Lite godare än billigt pulverkaffe, lite sämre än... tja, ungefär allt annat.

Vilket gör följande uppmaning lite ironisk och närapå lite passivt aggressiv.

Ska du säga!

Det här med att börja jobba igen och dessutom vara på kontoret varje dag har visat sig vara lite jobbigare än jag trodde. Man måste ju vara social och typ prata med folk flera gånger om dagen. Krångligt ju. Jag kan ju uppenbarligen inte ens komma överens med kaffeaparaten.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bättre att dricka te. Vattenkokaren lämnar aldrig några budskap

Botant sa...

Som pensionär känner jag nu en vemodig saknad av kaffeautomaten. Underligt, men man hade väl en lite positiv känsla när man stod där o valde o tryckte fram favoriten.

DDT sa...

anonym - jag vågar inte. Hela mitt företagande har från start drivits av panik och koffein i lika delar. Vem är jag ens om jag dricker te på jobbet?

botant - det kan jag förstå. Kaffeautomaten brukar ju vara något av det positiva på arbetsplatsen. Just när man är där kan man förhoppningsvis koppla av lite. Och det är en godkänd anledning att fly från sitt skrivbord och röra lite på sig.

Markattan sa...

Har du börjat förstå vad som ska bytas eller är maskinen ett minne blott?

Markattan

DDT sa...

Någon verkar ha varit inne och fixat detta mystiska problem. Det är en av fördelarna med att sitta på ett kontorshotell.