söndag 26 februari 2023

Mussla

Jag är inte tyst som en mussla. Jag är bara lite lagom introvert. Annars har jag inte mycket att säga om musslor. Jag äter dem ibland, helst med pommes frites. Men det blir det ju inte några blogginlägg av. Så jag gick till biblioteket för att kanske hitta någon form av inspiration.

Ostron. Ok, tillräckligt nära

Men tyvärr. Noll inspiration infann sig. Hade inte den minsta lust att lära mig något alls om blötdjur idag. Istället lånade jag en bok som kanske handlar om fåglar och en om att man inte behöver träna massor och äta så himla nyttigt hela tiden. Just den senare talar verkligen till mig.

Lagom och fåglar, det gillar man ju.


5 kommentarer:

Botant sa...

Mussla, deras skall är otroligt hållbara. Grävde ner ett gäng skal i trädgård för typ 10 år sen .De dyker upp till synes oförstörda när man gräver här eller där. Jag trodde de skulle bidra med näring men det blir väl inte så om de är likadan som från början ?
Radikalt lagom hittade jag på bibblan i höstas. Jag är trött på haltande krämpor. De blir faen inte bättre av träning. Moralister inom vård. Blir du inte bättre är det ditt eget fel Möjligen kan man minska försämring genom stödbandage o bara träna sånt som inte gör ont i leden, min erfarenhet. Rätt som det är hittar dom på att man skall byta ut den och sånt verkar otäckt. Typ 90 % blir bättre resten får komplikationer. Om man då hamnar bland de sista % ?? Har sällan tur i lotteri
Hela boken är väl en utmaning mot rådande trenden. Men när han skriver om middagsvanorna med vin så funderade jag lite på om inte inte fanns en liten grad av berusning ? Kanske tar han i mycket med somt o generaliserar ..Lite halshuggen blev han av kritiska Men även Agnes Wold sa ironiskt i sin podd att nu skall träning hjälpa mot allt. Även hon radikal o generaliserar ibland

DDT sa...

Jag har för mig att jag såg någon använda musselskal som isolering i en husgrund. Kan det ha varit Frank i 100 % bonde? Men det förvånar mig inte att de håller. Kanske ska man krossa dem?
Kul att du har läst boken. Jag tar det mesta med en nypa salt. Även Agnes Wold som jag för övrigt avgudar. Hon kanske inte har rätt alltid (det kan inte jag bedöma) men hon är underhållande. Sådant gillar jag!

Botant sa...

En nyfiken fråga. Står du upp vid skrivbordet och kan du tänka bra då? Jag inbillar mej att många kreativa idéer kommer när man promenerar (tja eller pratar med nån spånar) men mest koncentration vid skrivbord har man när man sitter. Stå Upp?

DDT sa...

Står aldrig och jobbar. Avskyr verkligen att stå upp vid skrivbordet. Däremot händer det ofta att vi går ut och går på dagen när vi behöver tänka. Eller leta inspiration. Museum är också en bra idé när man behöver skingra tankarna.

Botant sa...

Alltså frågade för att författaren till Lagomboken även slaktar stå-vid-ditt-skrivbord-trenden.