fredag 10 februari 2023

Marin

Så klart att jag blandade ihop datumen. Vad är det med min hjärna egentligen? Hur svårt ska det vara att läsa en lista och fatta när man ska skriva om vad? Jättesvårt, tydligen.

Igår skulle jag skrivit om "Marin". Jaha. Då får jag väl skriva om det idag istället. Tyvärr har jag precis lika lite att skriva om marin som jag hade att skriva om mod. Hur ska man ens tolka det? Som mörkblått eller kanske som hav. Båda?

Mina morgonrockar
Här hänger det mest använda av mina marinblå plagg. Min vintermorgonrock. (Den vita är för sommarbruk.) Den har jag på mig exakt varje dag på vinterhalvåret. Ofta orimligt länge. Bästa och bekvämaste plagget ever. Hade gärna haft morgonrock på arbetet också, men det anses väl inte vara helt comme il faut ens på ett rätt avslappnat kontorshotell, gissar jag. Lite synd ändå.

Havet ja. Nu kom jag på något med havet som imponerar på mig. Mareld!
Helt ickeimponerade dansk vik på dagtid
Förra sommaren var jag i Danmark och övertalades att nattbada. Det hade jag inte gjort om inte en av mina kompisar hade ropat att det var mareld. Då var jag ju tvungen. Trots att det var betydligt kallare än önskvärt. Det gick inte att ta kort på, men såg ut ungefär så här.
Mycket imponerande dansk vik på natten



4 kommentarer:

Botant sa...

Mmm morronrock mysa mjuk o lite urtvättad

DDT sa...

Visst är det närapå det ultimata plagget? Så länge man inte behöver göra något praktiskt måste det ju vara det skönaste man kan ha på sig inomhus.

Karin sa...

Ack, marin ... Ultramarin, färglådans adel! Och det betyder inte alls (som jag trodde) jätte-jätte-marinfärgad, utan "från andra sidan havet". Outre-mer, på franska. Havet är i detta sammanhang Medelhavet, eftersom den blå färgen importerades från Egypten. Fast idag är det ju inte pulvriserad lapis lazuli utan syntetiskt framställd färg. vackert blå den också. (Ja, jag blir lite mångordig när färger kommer på tal ...)

DDT sa...

Från andra sidan Medelhavet? Men vad fint! Det hade jag ingen aning om. Har nog aldrig tänkt på vad ultramarin betyder. Vad kul!