fredag 3 februari 2023

Mys

Så här såg det ut när jag klev utanför dörren i morse.

Jo, det var fint. Lovar! Det syns bara inte när jag fotograferar.

Och det var ju mys.

Eller, det hade varit mys om jag hade bott i någon annan stad än Göteborg. För här kommer den fina vita snön inom några timmar förvandlas till grått slask med glashala fläckar av is. Vilket gör att det är förenat med livsfara att vistas utomhus.

Fast det är klart. Det är fredag! Bara jag klarar mig hem så kan jag sedan med gott samvete barrikadera mig i soffan med filt, äta goda saker och förtränga att det någonsin kommer en måndag. 

Helg! Bästa myset näst efter långhelg och semester.

4 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

De där isfläckarna. Man hatar dem mer och mer ju äldre man blir. Borde de inte förbjudas?

DDT sa...

Det borde de verkligen. Jag sätter mitt hopp till den nya regeringen. Eller, nej, det gör jag faktiskt inte. Men någon borde åtminstone tillsätta en utredning, som sedan kan försenas, för att till slut skrotas. Så att man känner att någon tar tag i saken på det vanliga effektiva sättet.

Botant sa...

Häromdagen hade de rensat cykelbanan från snö och det så grundligt så att vinterns halkbekämpningsgrus var borta. Det var väl bra i torrt töväder då mina däck inte gillar krossgrus. Dock var det mindre bra någon dag senare. Efter mer tösnö o nattfrost...Skräckupplevelser. Slutsats är att man i alla fall inte kan sätta sitt hopp till att kommunen skall lösa problemet

DDT sa...

Det är livsfarligt att cykla på vintern. Nattfrost är ju sjukt läskigt eftersom det inte alltid syns. Att kommunen skulle lösa något alls har jag för länge sedan slutat förvänta mig.